Motyw buntu w literaturze

Znaczenie i sens filozoficzny

Bunt to sprzeciw wobec zastanego porządku – społecznego, moralnego, politycznego lub metafizycznego. W literaturze oznacza odrzucenie autorytetów, niezgodę na niesprawiedliwość albo walkę o wolność i tożsamość.
Bohater buntujący się bywa tragiczny, samotny, ale też inspirujący – to postać, która stawia pytania o sens życia, władzy i Boga.

Bunt może przyjmować różne formy:

  • indywidualny (np. sprzeciw wobec losu, Boga, norm społecznych),
  • społeczny i polityczny (rewolucja, walka z tyranią),
  • egzystencjalny (bunt przeciwko absurdowi istnienia),
  • artystyczny (bunt przeciw konwencji, schematowi, moralności epoki).

Występowanie w różnych epokach

  • Antyk – bunt przeciw prawom boskim lub ludzkim (Antygona Sofoklesa).
  • Średniowiecze – bunt to grzech pychy, odrzucenie Boga (Lucyfer, bunt grzesznika).
  • Renesans – rzadki, raczej refleksyjny (Kartezjusz, humanizm, wiara w rozum).
  • Barok – bunt duchowy, rozpacz i niezgoda na przemijanie (Sonet IV M. Sępa Szarzyńskiego).
  • Oświecenie – bunt rozumu przeciw ciemnocie i przesądom (Kandyd Voltaire’a).
  • Romantyzm – epoka buntu absolutnego – przeciw Bogu, społeczeństwu, światu (Dziady cz. III, Kordian, Faust).
  • Pozytywizm – bunt traci sens – ważniejsza jest praca i realizm (bunt pojawia się tylko w tle, np. Lalka Prusa).
  • Młoda Polska – bunt artysty i dekadenta przeciw mieszczaństwu (Confiteor Przybyszewskiego, Wesele Wyspiańskiego).
  • XX wiek – bunt jednostki przeciw systemom totalitarnym, władzy, absurdowi życia (Proces, 1984, Dżuma).
  • Współczesność – bunt moralny i społeczny młodych pokoleń, walka o wolność słowa, tożsamość, klimat, prawa człowieka.

Przykłady dzieł i autorów

Typ buntuAutorDzieło
Moralny i religijnySofoklesAntygona
EgzystencjalnyJohann Wolfgang GoetheFaust
Narodowy i metafizycznyAdam MickiewiczDziady cz. III
Polityczny i osobistyJuliusz SłowackiKordian
ArtystycznyStanisław WyspiańskiWesele
Społeczny i ideowyGeorge OrwellRok 1984
FilozoficznyAlbert CamusCzłowiek zbuntowany, Dżuma
PokoleniowyMarek HłaskoPiękni dwudziestoletni
Wewnętrzny, moralnyGustaw Herling-GrudzińskiInny świat

Charakterystyczne cechy języka i środków stylistycznych

  • ton patetyczny, emocjonalny, pełen gniewu i niezgody,
  • liczne pytania retoryczne, apostrofy, wykrzyknienia,
  • kontrast między jednostką a światem,
  • obrazy walki, rewolty, burzy, ciemności i światła,
  • język manifestu, deklaracji, wyznań.

Fragmenty / cytaty

„Niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają.”
Mikołaj Rej – bunt przeciw dominacji łaciny

„Nazywam się Milijon – bo za miliony / Kocham i cierpię katusze.”
Adam Mickiewicz, Dziady cz. III

„Człowiek zbuntowany to ten, który mówi NIE.”
Albert Camus, Człowiek zbuntowany

„Kiedy rozum śpi, budzą się potwory.”
Francisco Goya (motto epoki rozumu i buntu przeciw nierozumności świata)


Powiązane motywy

  • Wolność – bunt jako droga do wyzwolenia.
  • Samotność – buntownik często pozostaje niezrozumiany.
  • Miłość – bunt z miłości do ojczyzny, człowieka, prawdy.
  • Ofiara – bunt kończący się cierpieniem lub śmiercią bohatera.
  • Bóg i los – bunt przeciw przeznaczeniu lub boskiemu planowi.

Zadania / pytania dla uczniów (opcjonalnie)

  1. Jakie są różnice między buntem Antygony a buntem Konrada?
  2. Czy bunt zawsze prowadzi do dobra, czy może być destrukcyjny?
  3. Jak współczesna młodzież buntuje się w porównaniu z bohaterami romantycznymi?
  4. Kiedy bunt staje się heroizmem, a kiedy egoizmem?
  5. Znajdź współczesne dzieło (film, książkę, piosenkę), w którym pojawia się motyw buntu.

0 0 głosy
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 Komentarze
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze