Funkcja dydaktyczna w literaturze

Funkcja dydaktyczna – literatura pełniąca rolę edukacyjną, wychowawczą i moralizatorską. Jej celem jest przekazywanie wiedzy, wartości etycznych, norm społecznych oraz pouczenie czytelnika poprzez treść literacką.


Opis i sens

Funkcja dydaktyczna polega na tym, że literatura nie tylko opowiada historię, ale także uczy i kształtuje postawy. Autorzy starają się poprzez swoje utwory:

  • przekazywać wartości moralne (np. uczciwość, odwaga, pracowitość),
  • wychowywać społeczeństwo – zwłaszcza młode pokolenia,
  • przekazywać wiedzę historyczną, społeczną, filozoficzną lub naukową,
  • wskazywać wzorce postępowania i konsekwencje złych decyzji.

Literatura dydaktyczna często łączy treść z formą, stosując proste, zrozumiałe dla odbiorcy środki wyrazu, przysłowia, morały i pouczenia.


Epoki literackie i przykłady zastosowania

EpokaAutorDzieło / Przykład
BarokJan Andrzej MorsztynDo trupa – refleksja nad życiem, śmiercią i moralnością
OświecenieIgnacy KrasickiBajki i Satyr – nauka przez zabawę i krytykę wad społecznych
RomantyzmAdam MickiewiczDziady cz. III – patriotyczne pouczenia i przesłania moralne
PozytywizmBolesław PrusLalka – ukazanie wartości pracy, edukacji i odpowiedzialności społecznej
WspółczesnośćMaria KonopnickaO krasnoludkach i sierotce Marysi – wychowanie przez literaturę dziecięcą

Charakterystyczne cechy i środki literackie

  • Morał – jasne przesłanie, które uczy czegoś lub przestrzega przed błędem.
  • Przysłowia i maksymy – krótkie formy ułatwiające zapamiętanie wartości.
  • Kontrast dobra i zła – ukazanie konsekwencji dobrych i złych działań.
  • Narracja dydaktyczna – narrator poucza, komentuje wydarzenia, wskazuje prawidłowe postępowanie.
  • Przykłady postaw i decyzji – bohaterowie działają zgodnie lub wbrew normom moralnym, co pozwala czytelnikowi uczyć się na ich doświadczeniu.

Analiza wpływu na czytelnika / społeczeństwo

Funkcja dydaktyczna ma na celu:

  • Kształtowanie świadomości moralnej i etycznej.
  • Przekazywanie wiedzy historycznej i społecznej.
  • Wzmacnianie wartości narodowych i obywatelskich.
  • Wpływ na rozwój osobowości młodego czytelnika.

Fragmenty / cytaty

„Kto pracuje, temu się darzy.”
Ignacy Krasicki, Bajki i Satyr

„Nie ma wolności bez obowiązków wobec ojczyzny.”
Adam Mickiewicz, Dziady cz. III

„Praca jest honorowa, lenistwo hańbi człowieka.”
Bolesław Prus, Lalka

„Dobro zawsze wraca, a zło spotyka karę.”
Jan Andrzej Morsztyn, Do trupa


Powiązania z innymi funkcjami literackimi

  • Funkcja refleksyjna – utwory dydaktyczne często zmuszają do przemyśleń nad własnym postępowaniem.
  • Funkcja krytyczna – literatura dydaktyczna może wskazywać wady społeczne, obyczajowe lub polityczne.
  • Funkcja rozrywkowa – forma bajek czy humorystycznych opowieści sprawia, że nauka staje się przyjemna.

Zadania / pytania dla uczniów

  1. Wskaż w przeczytanym utworze elementy funkcji dydaktycznej.
  2. Jakie wartości są promowane w bajkach Krasickiego?
  3. Czy funkcja dydaktyczna jest w literaturze tylko dla dzieci? Uzasadnij.
  4. Porównaj funkcję dydaktyczną w literaturze baroku i pozytywizmu.
  5. Czy współczesna literatura może pełnić funkcję dydaktyczną? Podaj przykłady.

0 0 głosy
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 Komentarze
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze